    
[image: image1]
                                                                         Erik de Graaf          historisch onderzoek en journalistiek
RADIOACTIEF SPOORZOEKEN MET DE STASI

Erik de Graaf

Tien jaar na de opheffing van de Oost-Duitse geheime dienst is de Stasi nog regelmatig voorpaginanieuws. Nog onlangs drongen sensationele berichten over door de Stasi afgeluisterde telefoongesprekken van Kohl & Co. de schokkende resultaten van een onderzoek naar de mogelijke inzet van radioactiviteit tegen politieke tegenstanders in de DDR naar de achtergrond. Fictie of werkelijkheid? Dat was de vraag die de projectgroep ‘Strahlen’ van de Gauck-Behörden, de instantie die sinds 1990 de papieren erfenis van Oost-Duitse geheime dienst beheert, na jaren van geruchten weleens beantwoord wilde zien. 

Aanleiding voor het onderzoek van de Gauck-Behörden was de dood van de schrijver en dissident Jürgen Fuchs in mei 1999. De doodsoorzaak was dezelfde als bij twee andere prominente DDR-dissidenten, Rudolf Bahro in 1997 en Gerulf Pannach in 1998: een relatief zeldzame kanker. Tijdens zijn jarenlange ziekteproces had Fuchs regelmatig het vermoeden uitgesproken dat zijn kanker “niet godgewild, maar mensengemaakt” was. De bestralingen in het ziekenhuis hadden bij hem dezelfde symptomen teweeggebracht als de regelmatige fotosessies in de Stasi-gevangenis Hohenschönhausen aan het eind van de jaren zeventig. Aangezien al in december 1989 bij de bezetting van de Stasi-gevangenis in Gera achter een gordijn in de fotoruimte een “onorthodox geconstrueerd” röntgenapparaat was ontdekt eisten de vrienden van Fuchs na diens dood een diepgaand onderzoek. “We moeten nu niet in paniek raken, maar de verdenking moet nauwkeurig onderzocht worden”, stelde Roland Jahn, die zelf aan het begin van de jaren tachtig in Gera vastzat en daar opvallend vaak gefotografeerd werd. Onder druk van de media formeerden de Gauck-Behörden vorig jaar de projectgroep ‘Strahlen’, die de omgang van de Stasi met röntgenstraling en ander radioactief materiaal moest onderzoeken. Op de persconferentie ter gelegenheid van de presentatie van de onderzoeksresultaten op 17 maart jongstleden verklaarde Joachim Gauck, de leider van de Behörden, dat hij een geruststellende en een verontrustende mededeling had. De geruststellende was dat geen enkel document was opgespoord dat bewees dat de Stasi in haar gevangenissen doelgericht en opzettelijk door middel van radioactieve straling de gezondheid van haar politieke tegenstanders had willen schaden. Verontrustend was daarentegen dat de Stasi op ruime schaal gebruik had gemaakt van haar vrijwel onbeperkte toegang tot röntgenapparatuur en radioactief materiaal en daarbij de risico’s voor de gezondheid van mensen (en niet alléén van dissidenten) op de koop toe had genomen. 

Ongecontroleerde toegang

Dat de projectgroep ‘Strahlen’ geen keiharde bewijzen voor de ‘moord op termijn’ in de Stasi-gevangenissen heeft gevonden wordt door Gauck geruststellend genoemd. Toch verhinderen enkele nieuw ontstane vraagtekens de projectgroep tot een afsluitend oordeel te komen. In de eerste plaats is twijfel gerezen door de slordige omgang met röntgenstraling in de Stasi-gevangenissen. Gedetineerden werden in de regel tijdens hun voorarrest tweemaal geröntgend om hun fysieke geschiktheid voor de rechtzaak te toetsen. Daarbij werd vaak gebruikgemaakt van verouderde, verkeerd ingestelde of defecte röntgenapparatuur, die niet zelden een te hoge dosis radioactiviteit uitstraalde. Bovendien bepaalde het Ministerie voor Staatsveiligheid zelf de toegestane doses, die aanmerkelijk hoger uitvielen dan buiten de gevangenissen voor ‘normale’ DDR-burgers. In de tweede plaats blijven de talrijke verhalen van ex-gedetineerden, die na een röntgen- of fotosessie nog een half uur of langer naast een zoemend röntgenapparaat werden achtergelaten, onverklaard. Wellicht nodigden de röntgenbehandelingen uit tot ongedocumenteerd misbruik, waardoor de vraag of ze werkelijk bestraald werden of dat het lange wachten ‘slechts’ onderdeel was van een treitercampagne onbeantwoord blijft. De projectgroep dringt dan ook aan op een ‘stralentechnisch onderzoek’ in de Stasi-gevangenis Hohenschönhausen, waar zowel Bahro als Pannach en Fuchs vastzaten. 

Naast onbewezen feiten en nieuwe vraagtekens leverde het onderzoek van de projectgroep ‘Strahlen’ ook enkele schokkende inzichten op. Zo had de Stasi door een in 1971 gesloten verdrag met het Oost-Duitse Centrale Instituut voor Atoomonderzoek Rossendorf bij Dresden ongecontroleerde toegang tot elke gewenste hoeveelheid en soort radioactief materiaal voor haar operatieve doelen. Het hele proces van bestelling via transport tot gebruik vond in het diepste geheim plaats. Met de officiële controle-instantie in de DDR, het Staatliche Amt für Atomsicherheit und Strahlenschutz (SAAS), was het Ministerie voor Staatsveiligheid eveneens in 1971 overeengekomen dat het voortaan zelf verantwoordelijk was voor zijn activiteiten met radioactiviteit. Daarmee hield de Stasi ook op dit terrein alles in eigen hand. In geval van een verkeersongeluk bij de transporten (geen onmogelijkheid op de hobbelige wegen tussen Dresden en Berlijn) mocht zelfs de politie niets over de levensgevaarlijke lading te weten komen. De plaats van het ongeluk moest onder de strengste geheimhouding door eigen Stasi-personeel worden ‘schoongemaakt’. 

Uit de door de onderzoekers gevonden dienstreisverslagen uit de periode 1972-1989 valt op te maken dat leveranties van Rossendorf aan de Stasi tot aan de Wende in 1989 hebben plaatsgevonden. Aan het eind van die periode bedroegen de kosten van de onheilspellende diensten jaarlijks 40.000 Oost-Duitse marken (een behoorlijk bedrag in de DDR), die persoonlijk door functionarissen van het schijnbaar civiele Instituut voor Technisch Onderzoek (dus officieel niet door de Stasi) werden afgerekend. De leveranties bestonden voor een groot deel uit verschillende soorten zogenaamde radioactieve markeringsmiddelen, kleur-, reuk- en smaakloze stoffen, waarmee staatsgevaarlijke materialen en personen opgespoord konden worden. Doet men dat in grote delen van de wereld met onschadelijke fosforiserende substanties (bijvoorbeeld om losgeld te achterhalen), in de DDR werd hiervoor gebruikgemaakt van radioactieve isotopen als cesium-137, barium-140 en iridium-192. Ook leverde Rossendorf bijvoorbeeld in een onderzoeksreactor radioactief gemaakte spelden, die aan kledingstukken vastgemaakt moesten worden om verdachte personen te kunnen volgen. Met dezelfde bedoeling werden radioactieve vloeistoffen met speciaal daarvoor geconstrueerde spuiten van een afstandje op kleding en voorwerpen van personen gespoten. De onderzoekers van de projectgroep vonden in de Stasi-dossiers aanwijzingen voor honderden van zulke markeringsacties, die onder de schuilnaam Wolke vielen (100 per jaar in de jaren zeventig, 30 tot 50 per jaar in de jaren tachtig). Vaak succesvol, maar vaak ook niet. In 1978 wilde de Stasi bijvoorbeeld een fysicus uit Jena als West-Duits spion ontmaskeren door middel van ‘geprepareerde’ documenten. Het doel werd niet bereikt doordat de man de documenten niet aan de vijandelijke geheime dienst doorgaf, maar aan zijn chef bij Carl Zeiss. In 1985 werden West-Duitse bankbiljetten in een Oost-Duits postkantoor besprenkeld om de diefstal van westgeld door personeel op te lossen. En in 1987 voorkwam de Stasi op deze manier een rolverwisseling van een één-eiïge tweeling, waarvan er maar één toestemming voor een reis naar het westen had. Nog veel meer onvoorstelbare experimenten zijn in de dossiers terug te vinden.

De kwestie-Bahro
Of de Stasi-actie Wolke op de lange termijn tot de kanker van Bahro, Pannach en Fuchs heeft geleid zal altijd een onbeantwoorde vraag blijven. In het geval van de Oost-Duitse communist (en SED-lid) Rudolf Bahro is in ieder geval door de onderzoekingen van de projectgroep ‘Strahlen’ duidelijk geworden dat hij in 1977 leidend voorwerp in Wolke was. In augustus 1977 besprak Bahro met een vriend hoe hij kopieën van zijn ruim 300 pagina’s dikke manuscript Zur Kritik des real existierenden Sozialismus (dat twee weken later als Die Alternative in het westen zou worden gepubliceerd) aan een aantal personen in de DDR, andere Oost-Europese landen en West-Duitsland kon versturen. Nog diezelfde dag verklikte de vriend, die helemaal geen vriend maar een spion bleek te zijn, het aan de Stasi. Door specialisten van de Stasi werden de kopieën radioactief gemarkeerd, waardoor er binnen enkele dagen zeventien konden worden onderschept. Bahro werd gearresteerd en tot acht jaar gevangenisstraf veroordeeld. Na zestien maanden werd hij door West-Duitsland vrijgekocht. Anderhalf jaar later diende dit geval (zonder dat Bahro’s naam overigens werd genoemd) aan de Juridische Hogeschool van het Ministerie van Staatsveiligheid als voorbeeld hoe met behulp van radioactieve markeringen politieke tegenstanders en hun netwerken kunnen worden opgespoord. Of het feit dat Bahro zijn manuscripten indertijd eigenhandig inpakte en verstuurde jaren later tot zijn kanker leidde blijft een speculatieve vraag. Duidelijk is wel dat de Stasi, ook al is opzet (dus moord) niet bewijsbaar, bewust grote risico’s voor de gezondheid van haar (kritische) burgers nam. 

De kwestie-Fuchs
Jürgen Fuchs werd eind 1976 na protesten tegen de Ausbürgerung van zijn vriend Wolf Biermann gearresteerd. Na negen maanden werd hij door het westen vrijgekocht. Vanuit West-Berlijn bleef Fuchs zijn geestverwanten in Oost-Europa met raad, daad en veel informatie ondersteunen, waardoor de Stasi zich genoodzaakt voelde Fuchs ook in het westen onder handen te nemen. Door middel van radioactieve markeringen zou de Stasi een groot deel van Fuchs’ netwerk hebben kunnen blootleggen. Of dat ook werkelijk gebeurd is is niet bewezen. Wel zijn er aanwijzingen voor. In 1983 vatte de Stasi het plan op door een West-Berlijnse spion met de schone schuilnaam Genua een “noodzakelijk voorwerp voor een specifieke maatregel” in een rooster onder de ingang van Fuchs’ huis aan te laten brengen. De verklaring ligt wellicht in een studie van de Stasi uit 1979 verborgen: “om radioactief gemarkeerde personen onder controle te houden moet bij hun huisdeur in het geheim een stralingsmeter worden aangebracht”. In 1987 is er in de dossiers sprake van een zogenaamde markeringsopdracht tegen Jürgen Fuchs. Of die daadwerkelijk uitgevoerd is zal niet snel bewezen worden, alleen al omdat een groot deel van het Stasi-dossier over Jürgen Fuchs vernietigd is. Tegen de betrokken Stasi-spion werd gezegd dat de markeringsmiddelen voorlopig niet tegen het Zielobjekt (Fuchs dus in Stasi-spraak) in West-Berlijn ingezet zouden worden. Of dat een hard bewijs is is echter ook de vraag.

Conclusie
De opheldering van de radioactieve avonturen van het Oost-Duitse Ministerie voor Staatsveiligheid is niet eenvoudig. Dossiers zijn vaag en niet zelden vernietigd. Ehrhart Neubert van de Gauck-Behörden zei op 18 mei 2000 op een herdenkingsbijeenkomst voor Jürgen Fuchs en Gerulf Pannach dat de in de Stasi-dossiers gevonden aanwijzigingen voor doelgericht misbruik van radioactieve stoffen allemaal met de hand zijn geschreven, alsof het zo conspiratief was dat het ook de secretaresses niet onder ogen mocht komen. Daders zwijgen en justitie reageert laks op aangiften. Toch heeft het onderzoeksverslag een bijzonder slordige en nalatige omgang en een bewust misbruik van radioactieve stoffen en straling aangetoond, die ronduit crimineel en volgens de onderzoekers van een “mensenverachtend karakter” zijn. 

Bronnen:

Projektgruppe Strahlen des Bundesbeauftragten für die Unterlagen des Staatssicherheitsdienstes der ehemaligen Deutschen Demokratischen Republik, Abteilung Bildung und Forschung, Bericht zum Projekt: “Einsatz von Röntgenstrahlen und radioaktiven Stoffen durch das MfS gegen Oppositionelle – Fiktion oder Realität? (Berlin, März 2000).

B   U   R   E   A   U





��

















